افراد زیادی در سراسر دنیا هستند که به‌خاطر نگرانی از عوارض کاشت مو ترجیح می‌دهند از انجام این عمل صرفه نظر کنند. نکته مهم این است که این عوارض ایجاد شده دلایل علمی روشنی دارد؛ مثلاً روش کاشت مو با بدن بیمار سازگاری نداشته باشد، بیمار نکات بهداشتی را قبل و بعد از عمل رعایت نکرده یا کاشت مو توسط کادر متخصص و حرفه‌ای صورت نگرفته است.

در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین عوارض آن را به اطلاعتان برسانیم. این معایب و عوارض شامل عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت است که به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. در ادامه به مقایسه مزایا و معایب این عمل می‌پردازیم. سپس سؤال پرتکرار «درصد موفقیت در کاشت مو چقدر است؟» را پاسخ می‌دهیم. در نهایت با توجه به عوارض ناشی از آن به شما می‌گوییم چه کسانی نباید مو بکارند.

عوارض و خطرات احتمالی کاشت مو
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که کاشت مو ممکن است خطرات زیادی برای پوستشان داشته باشد. در حالی که با کمی تحقیق و جستجو می‌توان فهمید که این خطرات در چه مواقعی و برای چه کسانی ممکن است بروز کند. به طور کلی ممکن است برخی از عوارض تحت این شرایط بروز کند:

انتخاب روش مناسب کاشت مو
میزان سازگاری آن با بدن بیمار
و مهارت کادر درمان

این را هم باید بدانید که برخی از عوارض این عمل زیبایی کوتاه‌مدت و خفیف، و برخی بلندمدت و مزمن هستند و البته رعایت نکات و دستورالعمل‌های پزشکی قبل و بعد از عمل می‌تواند در کاهش عوارض ناشی از آن تأثیر زیادی داشته باشد.

از خطرات احتمالی کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) بی‌حسی پوست سر: در روش‌های معمول کاشت مو مثل FUE و SUT به دلیل تراشیدن پوست سر برای برداشتن فولیکول پیوندی، بخشی از عصب‌ها قطع می‌شوند. این عارضه باعث بی‌حسی موقت می‌شود و تا مدتی کمتر از یک هفته طول می‌کشد. در روش‌های کاشت مو بدون جراحی چنین عارضه‌ای را تجربه نخواهید کرد.

2) باقی ماندن جای زخم: با انتخاب شیوه‌های مرسوم کاشت مو، جای تراشیدن سر به‌صورت زخم باقی می‌ماند. البته جای نگرانی نیست و این مسئله تا چند ماه پس از کاشت مو بهبود می‌یابد. در شیوه‌ای دیگر مانند کاشت مو بدون بانک مو این عارضه کمتر مشاهده می‌شود.

3) درد: داشتن درد تا مدتی پس از عوارض کاشت مو از رایج‌ترین عوارض به حساب می‌آید. راهکار این مسئله داروهای بی‌حسی حین عمل و مسکن بعد از عمل است.

4) سکسکه: به دلیل آسیب وارده به سلول‌های عصبی هم‌زمان با تراشیدن سر، ممکن است فرد بیمار تا چند روز پس از عمل دچار سکسکه شود.

5) رشد موها زیر پوست: این عارضه که زیبایی سر را مخدوش می‌کند، به دلیل رشد فولیکول پیوندی زیر پوست اتفاق می‌افتند. در موارد معدودی ممکن است این عارضه به عفونت منجر شود که باید فوراً به اطلاع پزشک برسد.

6) شل شدن پوست سر: اگر از شیوه FUE کاشت مو انجام داده‌اید به احتمال زیاد تجربه شل شدن پوست سر را داشته‌اید. این اتفاق تا چندین ماه ادامه دارد و گاهی این سستی ادامه‌دار خواهد بود.

7) کیست: ایجاد کیست‌هایی به رنگ بنفش از رایج‌ترین عوارض کاشت مو به شیوه تراشیدن پوست سر هستند. این کیست‌ها درد ندارند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند.

8) حساسیت و خارش زیاد: این عارضه از نشانه‌های بهبودی پوست سر پس از کاشت مو است. خارش، نشان‌دهنده خون‌رسانی به محل زخم است که تا مدتی کوتاه ادامه‌ دارد.

9) خونریزی: در اثر تراشیدن پوست سر قطعاً خونریزی محدودی ایجاد می‌شود که ممکن است در حین عمل قطع شود یا تا زمان کمی ادامه داشته باشد. زمان خونریزی خیلی زیاد نیست و با گاز استریل این مشکل حل می‌شود. افراد سیگاری بیشتر با این مسئله مواجه می‌شوند.

10) تورم: به طور معمول جلوی سر که محل دریافت پیوند مو است تا پنج روز متورم خواهد بود. داروهایی برای این مسئله وجود دارد که پزشک برای شما تجویز می‌کند.