روغن زیتون جزء اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است. سرشار از آنتی اکسیدان است. چربی اصلی موجود در آن اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFAs) است که کارشناسان آن را یک چربی سالم می دانند.

آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی که می تواند منجر به طیف وسیعی از شرایط و بیماری ها شود، کمک کند. روغن زیتون فرابکر طعم تلخی دارد، اما حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به انواع دیگر است، زیرا کمترین فرآوری را انجام می دهد.

در این مقاله، درباره فواید روغن زیتون برای سلامتی بیشتر بدانید و ایده هایی در مورد نحوه استفاده از آن بیابید.

روغن زیتون چیست؟
فرد می تواند هنگام پخت و پز از روغن زیتون استفاده کند.
روغن زیتون از زیتون، میوه درخت زیتون به دست می آید. زیتون یک
آنها می توانند از روغن زیتون برای نان، برای ریختن روی پاستا، در پخت و پز یا به عنوان سس سالاد استفاده کنند. برخی افراد آن را به صورت قاشقی برای مقاصد دارویی مصرف می کنند.

سالم ترین روغن ها کدامند؟ در اینجا پیدا کنید.

اگر رادیکال های آزاد بیش از حد ایجاد شوند، می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند. این می تواند منجر به آسیب سلولی شود و ممکن است در ایجاد برخی بیماری ها از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشد.

روغن زیتون و سیستم قلبی عروقی
روغن زیتون منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه ای است. به نظر می رسد افرادی که از این رژیم غذایی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که از رژیم های دیگر پیروی می کنند، امید به زندگی بالاتری دارند، از جمله شانس کمتری برای مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی. برخی از کارشناسان منبع معتبر آن را "استاندارد در پزشکی پیشگیرانه" می نامند.

یک مطالعه در سال 2018 تعداد حوادث قلبی عروقی را در بین افرادی که رژیم مدیترانه ای مصرف می کردند، چه با روغن زیتون یا آجیل، یا یک رژیم غذایی کم چرب، مقایسه کرد.

افرادی که از رژیم مدیترانه ای استفاده می کردند، چه با روغن زیتون یا آجیل، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی کم چرب استفاده می کردند، کمتر دچار بیماری های قلبی عروقی شدند.

به گفته نویسندگان یک بررسی در سال 2018، سازمان غذا و دارو (FDA) و سازمان ایمنی غذای اروپا مصرف حدود 20 گرم (گرم) یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی توصیه می کنند. بیماری و التهاب

نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که پلی فنول های موجود در روغن زیتون فرابکر ممکن است از بیماری های قلبی عروقی، تصلب شرایین، سکته مغزی، اختلال عملکرد مغز و سرطان محافظت کند. پلی فنول ها نوعی آنتی اکسیدان هستند.

سندرم متابولیک
سندرم متابولیک وضعیتی است که با گروهی از عوامل خطر که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، مشخص می شود، از جمله چاقی، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا.

نویسندگان یک متاآنالیز در سال 2019 به این نتیجه رسیدند که روغن زیتون در رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است ویژگی های سندرم متابولیک مانند التهاب، قند خون، تری گلیسیرید (چربی در خون) و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا "بد" را بهبود بخشد. کلسترول در مقابل، به نظر می رسد که سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" را افزایش می دهد.

کدام غذاها به کاهش فشار خون کمک می کنند؟ این جا کلیک کنید تا متوجه شوید.

خطر افسردگی و روغن زیتون
در سال 2013، یک مطالعه بر روی جوندگان نشان داد که مواد موجود در روغن زیتون فرابکر ممکن است به محافظت از سیستم عصبی کمک کند و برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.

دو سال قبل، دانشمندان شواهدی پیدا کرده بودند که نشان می‌داد افرادی که چربی‌های ترانس مصرف می‌کنند، چربی ناسالمی است که در فست فودها و غذاهای پخته شده از قبل ساخته شده است، نسبت به افرادی که چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض افسردگی هستند.

رژیم غذایی چگونه بر افسردگی تاثیر می گذارد؟ در اینجا پیدا کنید.

روغن زیتون و خطر سرطان
برخی از مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که مواد موجود در خرید روغن زیتون فرابکر  ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند، اما همه یافته ها این را تایید نمی کنند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2019، روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. آزمایشات آزمایشگاهی شواهدی پیدا کرده اند که آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است به محافظت از بدن در برابر التهاب، آسیب اکسیداتیو و تغییرات اپی ژنتیک کمک کند.

آیا رژیم غذایی می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد؟ در اینجا پیدا کنید.

بیماری آلزایمر
در سال 2016، برخی از دانشمندان پیشنهاد کردند که گنجاندن روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ممکن است به دلیل تأثیر محافظتی آن بر رگ های خونی در مغز باشد