روغن زیتون بدون شک سالم ترین چربی است. در حالی که برخی از افراد توصیه می کنند هرگز از هیچ نوع روغنی استفاده نکنید، شواهد واضح است که هنگام انتخاب روغن غذایی برای ترشی کردن، سس کردن و پخت و پز، روغن زیتون فرابکر همیشه سالم ترین انتخاب است.

روغن زیتون فوق بکر در مقابل روغن های دیگر
روغن زیتون فرابکر صرفاً آب میوه زیتون است که آب آن توسط سانتریفیوژ خارج می شود، یک محصول کاملاً طبیعی و تصفیه نشده که بدون گرما یا مواد شیمیایی در هر مرحله از فرآیند ایجاد می شود.


علاوه بر روغن زیتون فوق بکر و روغن نارگیل خالص تصفیه نشده، هر روغن غذایی رایج دیگری نیاز به پردازش شیمیایی دارد. تمام روغن های گیاهی، از جمله روغن ذرت، روغن بادام زمینی و روغن کانولا، از دانه ها با استفاده از حرارت بالا همراه با حلال های صنعتی، مانند هگزان، یک ماده شیمیایی که EPA در مطالعات موش ها به عنوان یک نوروتوکسین شناسایی کرده است، استخراج می شود.

روغن‌های دانه‌ای که در اثر استخراج شیمیایی ایجاد می‌شوند باید هنوز سفید و خوشبو شوند تا خوراکی شوند، و این فرآیندها هر گونه مواد مغذی طبیعی را از بین می‌برند و در عین حال رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند که می‌توانند در هنگام مصرف این روغن‌ها منجر به بیماری‌های متعددی شوند.

آخرین مطالعه نشان‌دهنده خطرات روغن‌های گیاهی - که در تابستان 2019 منتشر شد و توسط UMass Amherst انجام شد - نشان داد که مصرف این روغن‌های سرخ شده چند غیراشباع تصفیه‌شده علائم را برای افراد مبتلا به کولون بیمار تشدید می‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که جایگزینی هر یک از این چربی های فرآوری شده و چند غیراشباع در رژیم غذایی با چربی های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون فرابکر می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی کمک کند.

علاوه بر این، روغن زیتون فرابکر به دلیل محتوای بالای پلی‌فنول‌ها، فواید سلامتی ثابت شده زیادی دارد. این آنتی اکسیدان های ارزشمند را نمی توان در هیچ روغن خوراکی دیگری یافت.

یک داروی اثبات شده
مواد مغذی EVOO حاوی بسیاری از ترکیبات پلی فنلی مختلف است که فواید بی شماری را برای سلامت انسان ارائه می دهد، از جمله «اثرات آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی، کاهش دهنده قند خون، گشادکننده عروق و ضد فشار خون».


1. EVOO مزایای مشابه محدودیت کالری را ارائه می دهد

پلی فنول‌های گیاهی، از جمله آن‌هایی که در روغن زیتون فرابکر یافت می‌شوند، دارای خواصی هستند که اثرات محدودیت کالری بر بدن را تقلید می‌کنند، به ویژه با تأثیر بر فعالیت و سطوح سیرتوئین‌ها، خانواده‌ای از پروتئین‌ها که سلامت سلولی را تنظیم می‌کنند. محدودیت کالری در انسان اثرات مفید بسیاری مانند افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن را نشان داده است.


2. التهاب را کاهش می دهد و علائم آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد

EVOO نشان داده است که می تواند التهاب سیستمیک را کاهش دهد. با مهار فعالیت آنزیم‌های خاصی که باعث التهاب می‌شوند، اولئوکانتال موجود در EVOO به بهبود نتایج سلامتی کمک می‌کند، زیرا التهاب یک عامل شناخته شده در انواع بیماری‌های مزمن است.

برخی شواهد نشان می دهد که روغن زیتون فرابکر می تواند درد، التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. بیمارانی که روغن ماهی مصرف می‌کردند، هنگامی که رژیم غذایی آنها با روغن زیتون فرابکر تکمیل می‌شد، بهبود قابل توجهی نشان دادند.


3. ارائه نتایج هیجان انگیز برای مبارزه با سرطان

پلی فنول های یافت شده در EVOO نشان داده اند که اثر تضعیف کننده ای بر سلول های سرطانی دارند، هم در کاهش تکثیر سلولی و هم افزایش مرگ سلولی. به نظر می رسد پلی فنول های EVOO به ویژه در برابر سلول های سرطان سینه موثر هستند و همچنین ممکن است سلول های سرطانی پوست را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین ببرند.


4. بدن را ترمیم می کند و با پیری مبارزه می کند

پلی فنول های EVOO باعث تحریک اتوفاژی می شوند، سیستم بدن برای پاکسازی سلول های مرده و ایجاد سلول های جدید، که نشان می دهد فنل های گیاهی سلاحی قوی در برابر تخریب عصبی هستند. دانشمندانی که در مجله بین‌المللی علوم مولکولی نوشته‌اند دریافتند که «پلی‌فنول‌های EVOO را می‌توان خانواده جدیدی از سرکوب‌کننده‌های وبلاگ زیتون 013 ضدچروک تولید شده در گیاه در نظر گرفت... که منجر به پیشگیری از پیری و بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله سرطان می‌شود».


5. با فرآیندهای منجر به بیماری های آمیلوئید تداخل می کند

علائم بیماری های آمیلوئید با دیابت و همچنین بیماری های عصبی مانند آلزایمر ارتباط دارد. به نظر می‌رسد پلی فنول‌های EVOO تجمع و تجمع پروتئین‌های آمیلوئید مرتبط با آلزایمر را کاهش می‌دهند، با یک مطالعه نشان می‌دهد که شانس نقص شناختی برای کسانی که از روغن زیتون فوق بکر در مقایسه با کسانی که استفاده نمی‌کنند کاهش یافته است. همان مطالعه نشان داد که افرادی که در گروه مصرف کننده EVOO بودند، بروز سکته مغزی کمتری داشتند و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط با CVD را کاهش دادند.


6. سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن زیتون فرابکر برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. پلی فنول های موجود در EVOO خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، سطح کلسترول LDL و همچنین سطح کلسترول کل را کاهش می دهد و به جلوگیری از تشکیل پلاک در شریان ها کمک می کند. مطالعه جدیدی که در سال 2021 منتشر شد نشان داد افرادی که چربی های ناسالم را در رژیم غذایی خود با روغن زیتون جایگزین می کنند می توانند خطر ابتلا به نارسایی قلبی عروقی را تقریباً 20٪ کاهش دهند. همان مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش مصرف روغن زیتون مرتبط است

منبع